جلسات بر اساس موضوع / حماسه 9دی ماه سا1390

حماسه ۹دی ماه سا۱۳۹۰

۱۳۹۱-۰۵-۲۹ در ۲۱:۴۰ توسط

untitled.jpg (2255×1243)

همزمان با حماسه ۹ دی مراسمی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین روح در مسجد صاحب الزمان(عج) مشهد برگزارشد.

 

untitled.jpg (2255×1243)

دانلود جلسه ۹دی ماه

 

مسجدصاحب الزمان (عج) واقع در فلکه صاحب الزمان(عج) قریب به سه سال است که در شبهای محرم و صفر (۶۰شب) میزباناستادگرامی جناب آقای روح میباشد. که خیل مشتاقان به معارف ناب اسلام عزیز در این شبها در مسجد حضور می یابند.

امسال نیز در شب نهم دیماه به فراخور شرایط روز جامعه و سالروز حماسه ۹دی استاد روح به بیان مطالب مهمی پرداختند. گفتنی است در انتهای این جلسه حدود ۳۰۰ جلد کتاب “دغدغه های فرهنگی” که گزیده ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است در مقوله فرهنگ، به حاظرین در جلسه جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی اهدا گردید

گزیده هایی از آن جلسه ،که با استقبال کم نظیری برگزار شد، خدمتتان عرضه میگردد:

توضیح لازم اینکه در این جلسه استاد روح، غالب سخنانشان را حول محور فرمایشات مقام معظم رهبری (قبل، حین،بعد، انتخابات۸۸) تنظیم وبیان نمودند.

فتنه از جهتی بد و از جهتی مفید است و فایده آن از این جهت است که اگر درست به فتنه نگاه کنیم می توانیم درسهای مفید و عبرت آموزی از آن بگیریم. یکی از بهترین در سهایی که از این فتنه می توان گرفت این است که قدر وجود رهبری را بدانیم که: وَ اَمّا بنعمه ربِّکَ فَحَدِّث.و تلاش کنیم که شکر گزار این نعمت باشیم چرا که قرآن کریم می فرماید: لَئِن شَکَرتُم لَأَزیدَنَّکُم .

شکر یک نعمت یعنی شناخت آن نعمت و دوم به کار گیری آن.

گاهی حجاب معاصرت باعث می شود که بزرگی کسی که در کنار او هستیم را نبینیم. این مسأله در تاریخ هم بسیار تکرار شده مثل آن زمان که مردم قدر علی مرتضی را نداستنند. رهبری انقلاب یک نعمت است.

حضرت آقا  در رابطه با جریان فتنه بهترین تحلیل ها را ارائه کرده اند:

ایشان که از نزدیک در آتش جنگ حضور داشته اند ۸ سال جنگ را با ۸ ماه فتنه قیاس می کنند. و بیان می دارند که  در جریان فتنه می خواستند ایران را تسخیر کنند.

رهبری معظم در پاسخ کسانی که می خواستند انتخابات را به بهانه تقلب تعطیل بکنند می فرمایند که این شروع یک دیکتاتوری دیگر در کشور می باشد. تا زمانی که سیستم انتخابات هست همه ما مدیون آقا هستیم که زیر بار این دیکتاتوری نرفتند.

رهبر بیدار انقلاب رموز پیروزی در این فتنه را این چنین چیدمان کردند :

۱-    بیان معیارهای انتخاب آگاهانه و صحیح .

حضرت آقا قبل از انتخابات معیار ها و شاخص ها را برشمردند.

بهترین کیست؟ من نسبت به شخص، هیچ‏گونه نظرى ابراز نمیکنم؛ اما شاخصهائى وجود دارد. بهترین، آن کسى است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمى باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافیگرى خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافیگرى و تجمل‏پرستى است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافیگرى باشد، مردم را به سمت اشرافیگرى و به سمت اسراف سوق خواهد داد. اینى که ما گفتیم امسال، سال حرکت به سوى اصلاح الگوى مصرف است، یعنى امسال سالى است که ملت ایران تصمیم بگیرد که با اسراف مبارزه کند. نمیگوئیم بکلى و یکباره و در طول یک سال، اسراف تمام بشود؛ نه، ما واقع‏بین‏تر از این هستیم؛ میدانیم این کار مال سالیان پى در پى است و باید کار بشود تا به این فرهنگ برسیم؛ باید این کار را شروع کنیم.

بیانات رهبر معظم انقلاب در کردستان ۲۲/۲/۸۸

حضرت آقا یکی از معیارها را این می دانند که با اشرافی گری و تجمل مخالفت داشته باشد. آقا در مقوله اشرافی گری در جاهای مختلفی صحبت هایی را بیان نموده اند از جمله در پاسخ به پرسش‌هاى دانشجویان در دانشگاه صنعتى شریف‌ در تاریخ ۱/۹/۷۸ ، بیانات در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (علیه السلام) در تاریخ  ۱/۱/۸۸ و در دیدار اساتید و دانشجویان‌ دانشگاههاى استان سمنان در تاریخ  ۱۸/۸/۸۵٫ (در انتهای متن این بیانات آمده است)

چند وقت دیگر انتخابات مجلس داریم. باید حساس بود بر این نکته که دیدگاه و عملکرد کسانی که می خواهند وارد مجلس بشوند، در خصوص اشرافی گری چیست؟

میزان نزدیکی و رفاقت نامزد انتخاباتی با اهل اشرافیت، در چه حد است؟

حتی اگر خودش ساده زیست باشد ولی در مقابل اهل اشرافیت گردن خم کند و یا موضعی نداشته باشد ،نماینده مورد مطلوب نخواهد بود .

حضرت آقا در جاهای دیگر نیز درباره ویژگی های رئیس جمهور بیاناتی را دارند.

اینى که یا مسئولان ما، یا در دوره‏هاى انتخابات مثل وضع کنونى، نامزدهاى انتخاباتى ما براى جلب توجه دیگران حرفهاى غربى‏ها را تکرار کنند، این هیچ امتیازى محسوب نمیشود. امتیاز این نیست که ما آن چیزى را بگوئیم که غرب مى‏پسندد. اینها کسانى‏اند که با فکر ایرانى، فکر اسلامى، هویت اسلامى و ایرانى مخالفند

در دیدار مردم مریوان ۲۶/۲/۱۳۸۸

کسانى با رأى ملت سر کار نیایند که در مقابل دشمنان بخواهند دست تسلیم بالا ببرند و آبروى ملت ایران را ببرند. کسانى سر کار نیایند که بخواهند با تملق‏گوئى به غرب، به دولتهاى غربى، به دولتهاى زورگو و مستکبر، به خیال خودشان بخواهند براى خودشان موقعیتى در سطح بین‏المللى دست و پا کنند. اینها براى ملت ایران ارزشى ندارد. کسانى سر کار نیایند که دشمنان ملت ایران طمع بورزند که به وسیله‏ى آنها بتوانند صفوف ملت را از هم جدا کنند، مردم را از دینشان، از اصولشان، از ارزشهاى انقلابى‏شان دور کنند.

بیانات در دیدار مردم بیجار ۲۸/۲/۱۳۸۸

۲-    دومین کاری که حضرت آقا انجام دادند این بود که هر وقت اختلافی بوجود بیاید، قانون فصل الخطاب شود.

۳-    حفظ وحدت ملی

اگر کسى دیدید که اصرار بر اغتشاش و درگیرى دارد، بدانید او یا خائن است، یا بسیار غافل است.

بیانات رهبر معظم در بیستمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره)۱۴/۳/۸۸

۴-    جلوگیری از ترویج شایعه در فضای جامعه، حضرت آقا سعی کردند فضای عمومی کشور فضای ظن و شایعه نباشد. جامعه قرآنی نباید بی سند و مدرک هر حرف و شایعه ای را بپذرید.

۵-    دعوت همگان به اجتناب از پیروی هوای نفس

پیروی از هوای نفس نسبت به اشخاصی که درسطوح مختلف هستند،متفاوت است. هر چه مقامات بالاتر می رود، شخص باید حواسش بیشتر باشد. هوای نفس یک فرد عادی با یک مرجع یکسان نیست.

هوای نفس به اشکال مختلف خودش را نشان می دهد.

۶-    تاکید بر حفظ حقوق همگان. حضرت آقا تاکید داشتند که حتی نسبت به کسی که متهم است ظلم نشود.

آقای اژه ای در یکی از صحبت هایشان می گفتند که رهبری معظم بارها قبل از حادثه بازداشتگاه کهریزک تأکید می کردند که حواستان به کهریزک هست؟ و ما غفلت کر دیم.

آقا اصرار دارند که حتی اگر کسی متهم هست نباید حقوق او ضایع شود. لکن متأسفانه به دیدگاه های حقوقی حضرت آقا اصلا توجهی نمی کنیم. باید دیدگاه های حقوقی حضرت آقا را بیشتر بررسی کنیم.

۷-    ضرورت دشمن شناسی: باید مراقب بود که دوست خطاکار را با دشمن اشتباه نگیریم.

امام صادق (ع) می فرمایند: اگر نسبت به رفقایتان دقت میلیمتری بنمایید، رفیقی برایتان نمی ماند.

۸-    مشخص کردن مرز خود با دشمن: باید با بیگانگان  و ضد انقلاب مرزمان را مشخص کنیم.

۹-    داشتن روحیه تسلیم ناپذیری در برابر باج گیری ها. چنانکه خود مقام معظم رهبری در برابر باج گیری دیگران تسلیم نشدند.

این تصور هم غلط است که بعضى خیال کنند با حرکات خیابانى، یک اهرم فشارى علیه نظام درست میکنند و مسئولین نظام را مجبور میکنند، وادار میکنند تا به عنوان مصلحت، زیر بار تحمیلات آنها بروند. نه، این هم غلط است. اولاً تن دادن به مطالبات غیر قانونى، زیر فشار، خود این، شروع دیکتاتورى است..

بنده زیر بار بدعتهاى غیرقانونى نخواهم رفت. امروز اگر چهارچوبهاى قانونى شکسته شد، در آینده هیچ انتخاباتى دیگر مصونیت نخواهد داشت. بالاخره در هر انتخاباتى بعضى برنده‌اند، بعضى برنده نیستند؛ هیچ انتخاباتى دیگر مورد اعتماد قرار نخواهد گرفت و مصونیت پیدا نخواهد کرد.

خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران، ۲۹/۳/۸۸

۱۰-تاکید بر آگاهی بخشی و آگاهی دادن به مردم

باید آگاه بود که جنگ ها گاهی سخت و گاهی نرم و گاهی آمیخته سخت و نرم است. در مقابل جنگ نرم نباید اوقات تلخی کرد بلکه باید مدام روشنگری کرد. متأسفانه برخی در جریان فتنه که جنگ نرم محسوب می شد روایت امیر المؤمنین را می گفتند که آدم در فتنه باید مثل بچه شتر باشد.

در جنگ جمل یک عده نیامدند و امیر المؤمنین فرمودند این قبیل افراد حق را ضایع کرده و باطل را یاری دادند .

چقدر لکه ننگ هستند کسانی که هم قبل از انقلاب عزیز بودند و هم بعد از انقلاب!

آقا دانشجویان را افسران جوان و اساتید را فرماندهان جنگ نرم خطاب کردند که بیایند روشنگری کنند.

۱۱-تلنگر ها به خواص سکوت کرده

حضرت امام (ره) در نامه خود به آقای منتظری نکات متعددی را بیان می دارند از جمله اینکه:

شما از این پس وکیل من نمى‏باشید و به طلابى که پول براى شما مى‏آورند بگویید به قم منزل آقاى پسندیده و یا در تهران به جماران مراجعه کنند.

نامه‌ها و سخنرانی‌های منافقین که به وسیله شما از رسانه‌های گروهی به مردم می‌رسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان -روحی له الفدا- و خون‌های پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند.

حضرت آقا نیز در این باره می فرمایند:

من مى‌بینم بعضى‌ها در انتخاباتى که دو سه ماه دیگر انجام خواهد گرفت، از حالا شروع کرده‌اند به خدشه کردن. این چه منطقى است؟ این چه فکرى است؟ این چه انصافى است؟ این همه انتخابات در طول این سى سال انجام گرفته است – در حدود سى انتخابات – مسئولان وقت در هر دوره‌اى رسماً متعهد شده‌اند و صحت انتخابات را تضمین کرده‌اند، و انتخابات صحیح بوده است؛ چرا بیخود خدشه میکنند، مردم را متزلزل میکنند، تردید ایجاد میکنند؟ که البته در ذهن مردم عزیز ما با این حرفها تردید ایجاد نخواهد شد.

فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) ۱/۱/۱۳۸۸

انتخابات پرشور، انتخابات خوب، سالم. دشمن خدشه میکند. از دشمن انتظارى هم جز دشمنى نیست؛ چه انتظارى هست؟ بى‏توقعى از دوستان است. بى‏توقعى از کسانى است که جزو این ملتند؛ واقعیات را دارند مى‏بینند؛ مى‏بینند که این انتخابات چگونه سالم و متقن انجام میگیرد، در عین حال، همان حرفى را که دشمن میزند، اینها هم میزنند! من انتظارم این است: کسانى که با ملت ایرانند، جزو ملت ایرانند، توقع دارند ملت ایران به آنها توجه کنند، اینها دیگر علیه ملت ایران حرف نزنند و انتخابات ملت ایران را زیر سؤال نبرند. مرتب تکرار نکنند که آقا این انتخابات سالم نیست؛ انتخابات، انتخابات نیست. چرا دروغ میگویند؟ چرا بى‏انصافى میکنند؟ چرا خلاف واقع میگویند؟ چرا این همه زحماتى را که این ملت و مسئولین در طول این سالهاى متمادى متحمل شدند، ندیده میگیرند؟ چرا؟ چرا ناسپاسى میکنند.

بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعى از معلمان، پرستاران و کارگران  ۹/۲/۸۸

قرآن کریم می فرماید: تعاونوا علی البر و التقوی و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان.یعنی آنهایی که باعث ایجاد تزلزل در مردم شدند ،تعاون در اثم کردند.

۱۲-افراط و تفریط نکردن و دوست را به جای دشمن نگرفتن

۱۳-تلاش برای حفظ همه

همه کسانی که تاریخ را می نویسند باید این نکته را دقت کنند که رهبری فرمودند که این انتخابات ۴۰ میلیون برنده داشته به عبارتی آقا تلاش کردند همه را حتی کسانی را که جا مانده بودند را حفظ کنند.

همه‌ى کسانى که به این چهار نامزد رأى دادند، مأجورند؛ ان‌شاءاللَّه اجر الهى دارند. همه‌شان در درون جبهه‌ى انقلابند، متعلق به نظامند؛ اگر با قصد قربت رأى داده باشند، عبادت هم کرده‌اند. خط انقلاب، چهل میلیون رأى دارد؛ نه بیست و چهار و نیم میلیون که رأى به رئیس جمهور منتخب است. چهل میلیون به خط انقلاب رأى دادند

این چهار نفرى که وارد عرصه‌ى این انتخابات جدى شدند، همه‌شان جزو عناصر نظام و متعلق به نظام بودند و هستند. یکى از اینها رئیس جمهور کشور ماست؛ رئیس جمهور خدوم، پرکار، زحمتکش، مورد اعتماد. یکى از آنها نخست‌وزیرِ هشت سال در دوران ریاست جمهورى خود بنده است. یکى از آنها فرمانده‌ى سپاه در سالهاى متمادى و یکى از فرماندهان اصلى دوران دفاع مقدس بوده است. یکى از آنها دو دوره رئیس قوه‌ى مقننه‌ى کشور بوده است؛ رئیس مجلس شوراى اسلامى بوده است. اینها عناصر نظامند؛ اینها همه‌شان متعلق به نظامند. البته اختلاف‌نظر دارند، اختلاف برنامه دارند، در جهتگیرى‌هاى گوناگون سیاسى با هم تفاوتهاى متعددى دارند؛ اما همه‌شان مال نظامند؛ چهار نفر از عناصر نظامند. این رقابت درون نظام تعریف شد؛ نه رقابت بین درون نظام و بیرون نظام، که رادیوى صهیونیستى و رادیوى آمریکا و رادیوى انگلیسِ خبیث و دیگران هى میخواهند این را دامن بزنند. نخیر، رقابتى بود در درون نظام و بین عناصر وابسته‌ى به نظام؛ متعلق به نظام، و همه‌شان هم با این سوابق. همه‌شان را من از نزدیک میشناسم، افکارشان را میدانم، سلائقشان را میدانم، خصوصیات رفتاریشان را میدانم، با همه‌شان از نزدیک من کار کردم.

البته بنده همه‌ى دیدگاه‌هاى این آقایان را قبول ندارم؛ بعضى از نظرهایشان و عملکردهایشان از نظر من بدون شک قابل انتقاد است؛ بعضى را براى خدمت به کشور مناسبتر از بعضى دیگر میدانم؛ اما انتخاب به عهده‌ى مردم بوده و هست. مردم انتخاب کردند. خواست من، تشخیص من، نه به مردم گفته شد، نه مردم لازم بود آن را مراعات کنند. مردم خودشان طبق معیارهاى خودشان تشخیص دادند، حرکت کردند، عمل کردند؛ میلیونها این طرف، میلیونها آن طرف. بنابراین، مسئله، مسئله‌ى درونى نظام است. اینى که بخواهند صورت مسئله را تغییر بدهند، این صد در صد مغرضانه و خباثت آلود است. دعوا بین نظام و بیرون از نظام نیست، دعوا بین انقلاب و ضد انقلاب نیست؛ اختلاف بین عناصرى در درون چهار چوب نظام است.

خطبه های نماز جمعه تهران ۲۹/۳/۸۸

۱۴-تأکید بر حفظ امنیت و آرامش کشور. حضرت آقا برای آرام نگه داشتن فضای جامعه تلاش زیادی را کردند.

۱۵-لزوم عبرت گرفتن از تاریخ و گذشته

آقا آرام آرام گفتمان سازی کردند و اینگونه نبود که به یکباره ۹ دی ایجاد شود.

۱۶    – سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی

۱۷    – تاکید بر پرهیز از جابه جایی مسائل، پرهیز از جابه جا کردن مسائل اصلی با فرعی

۱۸- تقویت روحیه همگانی و دادن وعده نصرت الهی

آقا قبله نما هستند و خدا را شکر که ایشان به خوبی هم صحبت می نمایند ولی یک خطر وجود دارد و گذشته چراغ راه آینده باشد.

در جنگ صفین اشتباهی بزرگ رخ داد و مظلومیتهای علی مرتضی به جایی رسید که عماری را که حضرت می فرستادند تا روشنگری کند، دشمن آمد وسط و همین عمار را برای علی مرتضی یک مساله کرد و بر روی زبانها انداخت که پیغمبر اسلام فرمود عمار را گروهی ستمکار خواهند کشت.

نباید اشتباه کرد. فضیلت علی به صحابی دور و بر او نیست بلکه فضیلت صحابی این است که دور علی مرتضی باشند و نبایستی معیارها را بهم ریخت.

باید مراقب بود که عده ای نهضت عمار تراشی برایمان درست نکنند و باعث شوند که خود علی را گم کنیم.

ما ارکانهای نظامی را دیده ایم که برای نظام سنگ و قلمبه شدند و چوب لای چرخ نظام می کنند!

این را باید مراقبت کرد که قبله نما را نبایستی اشتباه گرفت و همه عمارها هم باید بدانند که مامومی بیش نیستند و اگر برخی آمدند و گفتند علی نمی تواند حرف بزند و ما بجای علی حرف می زنی، این یک غلطی بیش نیست چرا که شخص حضرت آقا فرمودند:

سخنگوی اختصاصی ندارند.

همه ما باید سرباز انقلاب باشیم .انشا الله .

بیانات حضرت آقا درباره اشرافی گری که در این جلسه توسط استاد روح مطرح شد

در دیدار اساتید و دانشجویان‌ دانشگاههاى استان سمنان۸۵/۸/۱۸ :

بنده گاهى صبحها به ارتفاعات تهران مى‌روم. وقتى ما حرکت مى‌کنیم، هوا تاریک است؛ یعنى بعد از نماز صبح خیابانها خلوت است؛ وقتى به چراغ قرمز مى‌رسیم، مى‌ایستیم. بناى ما بر این است. هیچ کس هم در خیابان نیست؛ یعنى هیچ ماشینى هم از آن طرف نمى‌آید؛ مى‌ایستیم تا چراغ سبز مى‌شود، بعد عبور مى‌کنیم. من دیده‌ام وقتى ما این طرف چهارراه ایستاده‌ایم – مثلاً سه، چهار تا ماشین همراه هستیم – از آن طرف چهارراه یک ماشین دارد مى‌آید و تصمیم هم دارد از چراغ قرمز عبور کند؛ یک خرده هم عبور مى‌کند؛ اما وقتى مى‌بیند سه، چهار تا چراغ آن طرف روشن است و ماشینها ایستاده‌اند، او هم آهسته ترمز مى‌گیرد و گاهى هم یک ذره به عقب مى‌رود. یعنى انضباط اجتماعىِ یک نفر، در احساس لزوم انضباط اجتماعى در افراد مقابل تأثیر مى‌گذارد. رفتارهاى فردى ما تأثیر گذار است، حتّى در فرهنگ سازى و بسیارى چیزهاى دیگر. به هر حال، عزم انسانى، محور و ملاک است.

بیانات در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (علیه السلام) ۸۸/۱/۱:

در مصارف گوناگون شخصى و خانوادگى، اسرافِ فردى صورت میگیرد. تجمل‌گرائى‌ها، چشم و هم‌چشمى‌ها، هوسرانى افراد خانواده، مرد خانواده، زن خانواده، جوان خانواده، چیزهاى غیر لازم خریدن؛ اینها از موارد اسراف است. وسائل تجملات، وسائل آرایش، مبلمان خانه، تزئینات داخل خانه؛ اینها چیزهائى است که ما براى آنها پول صرف میکنیم. پولى که میتواند در تولید مصرف شود، سرمایه‌گذارى شود، کشور را پیش ببرد، به فقرا کمک کند، ثروت عمومى کشور را زیاد کند، این را ما صرف میکنیم به این چیزهاى ناشى‌شده‌ى از هوس، چشم و هم‌چشمى، آبرودارى‌هاى خیالى. مسافرت میروند، مى‌آیند، میهمانى درست میکنند – گاهى خرج آن میهمانى، از مسافرت مکه‌اى که رفته‌اند، بیشتر است! – عروسى میگیرند، عزا میگیرند؛ هزینه‌اى که براى این میهمانى‌ها مصرف میکنند، هزینه‌هاى گزافى است؛ انواع غذاها! چرا؟ چه خبر است؟ در کشور ما هنوز هستند کسانى که از اوّلیات هم محرومند. باید کمک کنیم کشور پیش برود. نمیگوئیم پول را بردارید بروید حتماً انفاق کنید – البته اگر انسان انفاق بکند، بهترین کار است – اما حتّى اگر انفاق هم نکنند، همین پولى که صرف این تجملات میشود، در تولید براى خودشان به کار بیندازند، در کارخانجات سهیم شوند و تولید کنند، باز براى کشور مفید است. ما به جاى این کارها میهمانى درست میکنیم، عزا درست میکنیم، هى رخت و برِ روزبه‌روز دگرگون براى خودمان درست میکنیم؛ چرا؟ چه لزومى دارد؟ عقلاى عالم این کار را نمیکنند؛ این فقط سخن دین نیست. قرآن میفرماید: «و لاتسرفوا انّه لا یحبّ المسرفین»، «کلوا و اشربوا و لاتسرفوا»؛ بخورید، بیاشامید، اما زیاده‌روى نکنید. در آیه‌ى شریفه‌ى دیگر: «کلوا من ثمره اذا اثمر و اتوا حقّه یوم حصاده و لاتسرفوا انّه لایحبّ المسرفین». خداوند اسراف‌کنندگان را دوست نمیدارد. ما بندگان خدا هستیم. اینها حرف دین است و روایات فراوانى در این زمینه وجود دارد. در روایت دارد که کسى میوه‌اى را خورد و نیمى از میوه ماند، آن را دور انداخت. امام (علیه‌السّلام) به او نهیب زد که اسراف کردى؛ چرا انداختى؟ در روایات ما هست که از دانه‌ى خرما استفاده کنید. تا این حد! خرده‌هاى نان را استفاده کنید. آن وقت در هتلها میهمانى درست کنند و به یک عده‌اى میهمانى بدهند؛ بعد هرچه که غذا ماند، به بهانه‌ى اینکه بهداشتى نیست، توى سطل آشغال بریزند! این مناسب یک جامعه‌ى اسلامى است؟ اینجورى میشود به عدالت رسید؟

باید خودمان را اصلاح کنیم. باید الگوى مصرف جامعه و کشور اصلاح شود. ما الگوى مصرفمان غلط است. چه جورى بخوریم؟ چه بخوریم؟ چه بپوشیم؟ تلفن همراه توى جیبمان گذاشته‌ایم؛ به مجرد اینکه یک مدل بالاتر وارد بازار میشود، این را کأنّه دور مى‌اندازیم و آن مدل جدید را باید بخریم؛ چرا؟! این چه هوس‌بازى‌اى است که ما به آن دچار هستیم.

بیانات در پاسخ به پرسش‌هاى دانشجویان در دانشگاه صنعتى شریف‌ ۷۸/۹/۱ :

گرایش اشرافیگرى، آن چیزى نیست که بشود با قانون و با دادگاه و با بازجویى و با امثال اینها علاجش کرد؛ خیلى سخت‌تر از این حرفهاست. این از جمله مقولاتى است که بایستى فضاى عمومى کشور – احساسات مردم، خواست مردم و به تعبیر رساتر، فرهنگ عمومى مردم – آن را دفع کند تا این علاج شود. آن کسانى که به اشرافیگرى گرایش دارند و دلشان براى زندگى اشرافى لک مى‌زند – یعنى خوردن و پوشیدن و زندگى کردن و مشى کردن به سبک اشراف و دور از زندگى متوسّط مردم – یکى از کارهایى که مى‌کنند، این است که این دید و ذهنیت را در مردم به‌وجود آورند که این چیز خوبى است و ارزش است؛ کمااین‌که قبل از انقلاب این‌گونه بود. قبل از انقلاب، مسؤولان حکومت، هرچه بیشتر با تشریفات و جاه و جلال و تکبّر و تفرعن و لباسهاى فاخر ظاهر مى‌شدند، یک عدّه از عوام مردم بیشتر خوششان مى‌آمد! فرهنگ عمومى را این‌گونه شکل داده بودند. بعد از انقلاب بعکس شد. لذا کسانى هم که اهل کارهاى اشرافیگرى بودند، از ترس گرایش مردم، اجتناب مى‌کردند؛ اما امروز بتدریج مى‌خواهند کار را بعکس کنند. به نظر من، اشرافیگرى براى یک کشور آفت است؛ اشرافیگرىِ مسؤولان، آفت مضاعف است؛ به‌خاطر این‌که اگر اشراف عالَم از مال خودشان – حالا حلال و حرامش به عهده خودشان – خرج مى‌کنند، از مال خودشان اشرافیگرى مى‌کنند؛ اما اگر مسؤولان اشرافیگرى کنند، از مال مردم خرج مى‌کنند؛ مال خودشان که نیست. این اشرافیگرى، با احساس عمومى مردم، با نوشتن، با گفتن و با ترویج این فکر، درست خواهد شد. این باید به یک فرهنگ تبدیل شود؛ کارى نیست که بشود به‌صورت دادگاه ویژه و محاکمه و امثال اینها درستش کرد.

سخنان استاد روح در ۹ دی سال ۸۸ را می توانید در آدرسهای زیر مطالعه فرمایید:

در سایت رجا نیوز

در سایت تریبون مستضعفین

در سایت عدالتخواهی

 

Comments are closed.