جلسات بر اساس موضوع

مراقب باشیم قارونی نشویم

۱۳۹۱-۰۸-۰۵ در ۱۷:۳۱ توسط

برگرفته از سخنان حجت الاسلام روح در مسجد صاحب الزمان مشهد در آذر ماه ۱۳۹۰

مطلب زیر در فصلنامه گنجینه ثقلین (به صاحب امتیازی کانون قرآن و عترت دانشگاه فردوسی مشهد) در پاییز۹۱ به چاپ رسیده است.

قارون شدن خطری در کمین همه ما

همان طور که فرعون مفسد فی الارض است قارون هم مفسد فی الارض است چراکه فسادها یکسان نیستند و مفسد فی الارض نیز یکسان نیست.

قارون فاسد در ارض نیست بلکه مفسد در ارض است و این یعنی فساد و بیماری اش به بقیه هم سرایت پیدا می کند و اگر کسی باشد که زمینه دریافت این بیماری را هم داشته باشد کار بسیار خطرناک می شود.

اما بیماری و فساد قارون چه بود؟فساد قارون از این جهت بود که دنیا را در چشم برخی تزیین کرد.

قارون مسلط به علم کیمیاگری بود و از این طریق به ثروتی عظیم دست یافته بود.لذا قارون از طریق حلال کسب درآمد می کرد اما این به تنهایی برای احراز سلامت مالی انسان کافی نیست چرا که از نظرگاه الهی تنها نحوه کسب درآمد مهم نیست بلکه نحوه استفاده و نحوه هزینه کردن آن نیز مهم است و در  قبال آن باید در پیشگاه الهی پاسخگو بود.

موسی آمده بود تا بگوید حب الله با حب الدنیا جمع نمی شود و حال قارون آمده بود تا تلاش انبیاء را تباه کند.

*قارونی ها متدینان را بی درد می کنند و به عبارتی مرفهین بی درد به وجود می آید.قرآن کریم می فرماید:قارون دنیا را درچشم مردم زینت داد و نگاه مردم را تغییر داد.

قارون(که خود از قاریان تورات بوده) از رزمندگان مبارز در مقابل فرعون دیروز دنیاطلبان امروز را ساخته بود.

بنا به فرمایش رهبر ی عزیز:((نظام اسلامى، با ایمانها، با همّتهاى بلند، با مطرح شدن آرمانها و با اهمیت دادن و زنده نگه‌داشتنِ شعارها به وجود مى‌آید و حفظ مى شود و پیش مى‌رود. شعارها را کم رنگ کردن؛ اصول اسلام وانقلاب را مورد بى‌اعتنایى قراردادن و همه چیز را با محاسبات مادّى مطرح کردن و فهمیدن، جامعه رابه آنجا خواهد برد که به چنان وضعى برسد.))

تغییر گفتمان انقلا بی بنی اسراییل زمان موسی به گفتمان دنیاطلبانه گناه قارون است.

(قارون کاری کرده بود که مردم می گفتند ،ای کاش آنچه قارون دارد را ما هم می داشتیم اما ندیدیم که بگویند ای کاش آنچه موسی کلیم الله دارد را می داشتیم!چرا؟)

اهل بیت علیهم السلام می فرمایند:(اگر گناهی در مشرق عالم رخ دهد و کسی در مغرب عالم بگوید خوشا به حالشان ،این گناه هم به پای عامل گناه و هم کسی که گفته خوشا به حالش نوشته می شود.)

المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض….در چنین شرایطی بر مؤمنین واجب است که از یکدیگر مراقبت کنند و اگر دیدند که مؤمنی دارد نگاهش به دنیا تغییر می کند و حب دنیا پیدا می کند او را امر به معروف کنند. خطوات شیطان:دوستان مراقب هم باشندو هم را نصیحت کنند و مراقب باشند چرا که آرام آرام افراد تغییر می کنند.

وظیفه افراد سالم این است که سالم بمانند و تذکر بدهند به کساتی که لغزیده اند.

توصیه های قوم قارون به او:

سوره قصص آیه ۷۶ به بعد:

۱-لا تفرح إن الله لا یحب الفرحین

انسان موحد باید ببیند که خدا چگونه زندگی ای را دوست دارد و چطور زندگی ای را دوست ندارد.

برای شناخت خود نبض خودمان را بگیریم:من چه چیزی را چقدر و چرا دوست دارم؟و چه چیزهایی را چقدر و چرا دوست ندارم؟

مرگ در نظر ما چگونه است؟

فردی از رسول خدا صلّی الله علیه و آله پرسید:چرا من مرگ را دوست ندارم؟

پیامبر از وی پرسیدند:پول و مال داری؟        سائل:بله.      پیامبر(ص):پولت را جلوتر بفرست.هر جا مال آدمی است،دل آدم هم همانجاست.قلب انسان دنبال مالش است.

۲-و ابتغ فیما آتاک الله الدار الاخره ……….

در آنچه خدا به تو داده سرای آخرت را بطلب و آنچه را که خدا به تو داد وسیله به دست آوردن آخرت قرار بده.

در روایات ما هم هست:(نعم العون الدّنیا علی الاخره)از این ثروت برای آباد کردن آخرت استفاده کن.دنیا را داده اند که آخرت را سبک کنی نه اینکه عاشق دنیا شوی.

۳-أحسن کما أحسن الله إلیک……….

هما نطور که خدا دست ما را گرفته ما هم دست بقیه را بگیریم.در جامعه اسلامی باید به بحثهایی همچون قرض الحسنه نگاه جدّی تری بیاندازیم.

شریعت مقدس معاشرت با فقرا را توصیه می کند و در مقابل می گوید که تعامل با اغنیا قساوت قلب می آورد.در حالیکه چون برای خودمان شأنهای کاذب قائلیم عموماً از این امور سر باز می زنیم.

رسول اکرم (ص) می فرمایند :از فقر بدتان بیاد نه از فقیر که در غیر این صورت مریض خواهید بود.

اگر جامعه ای از فقیر بدش بیاید خداوند متعال آن جامعه را دچار ۴ بلا می کند:

۱-محصولات مورد نیاز جامعه دچار قحطی می شود یعنی چرخه نظام تولید این جامعه دچار مشکل خواهد شد.

۲-جوّ جور و بی عدالتی در بین این مردم زیاد می شود و این یعنی نظام سیاسی جامعه دچار مشکل می شود.

۳-خیانت و قانون شکنی در نظام اداری شان توسعه می یابد.

۴-موقعیت سیاسی و اجتماعی شان در مقابل دشمن دچار مشکل می شود.

امام عسگری(ع):اغنیا از فقرا سرقت می کنند.چگونه؟یکی از شیوه های سرقت این است که فرصتها را اغنیا از فقرا سلب می کنند.

تمیزی و رعایت بهداشت کردن یک چیز است وتظاهر و جلوه گری چیز دیگر .محکم ساختن یک خانه یک چیز و زیبا سازی و تجملات بی مورد چیز دیگر.


سازندگی یک چیز است، ومادی گری چیز دیگر

مقام معظم رهبری۲۲/۴/۷۱:عده ای سازندگی را با مادیگری اشتباه گرفته اند.سازندگی چیزی است،مادّیگری چیز دیگری است.سازندگی یعنی کشور آباد شود و طبقات محروم به نوایی برسند.

سازندگى، کارى بود که على‌بن‌ابى‌طالب علیه‌السّلام داشت؛ که حتّى شاید در دوران خلافت هم – که حالا من این را تردید دارم. اما تا قبل از خلافت، قطعى است – با دست خود نخلستان آباد مى‌کرد؛ زمین احیا مى‌کرد؛ درخت مى‌کاشت؛ چاه مى‌کند و آبیارى مى‌کرد. این، سازندگى است! دنیاطلبى و مادّى‌طلبى، کارى است که عبیداللَّه زیاد و یزید مى‌کردند. آنها چه وقت چیزى را به وجود مى‌آوردند و مى‌ساختند؟! آنها فانى مى‌کردند؛ آنها مى‌خوردند؛ آنها تجمّلات را زیاد مى‌کردند. این دو را با هم اشتباه نباید کرد. امروز عدّه‌اى به اسم سازندگى خودشان را غرق در پول و دنیا و مادّه‌پرستى مى‌کنند. این سازندگى است؟! آنچه که جامعه ما را فاسد مى‌کند، غرق‌شدن در شهوات است؛ از دست‌دادن روح تقوا و فداکارى است؛ یعنى همان روحیه‌اى که در بسیجیهاست. بسیجى باید در وسط میدان باشد تا فضیلتهاى اصلى انقلاب زنده بماند.

خیلی از روالهای ما روال ها و قوانین قارونی است ولی با پوشش های موجه.

تولید ثروت در جایی خوب است که پشت سر آن توزیع ثروت قرار گیرد وگرنه این بدفهمی مسأله می باشد. دم خوب است ولی اگر بازدم نباشد این باعث مرگ می شود.قلب خون را جمع می کند ولی اگر آن را پمپاژنکند و به سایر اعضا نرساند مرگ به دنبال خواهد آورد.

علی مرتضی (ع) بیشترین تولید و بیشترین توزیع را در عصر خود دارد حتی در هنگام نماز خواندن.

کسی که تولید ثروت می کند و آنرا انباشته می کند اگر به این راه برود در مسیر قارون خواهد بود.

مؤمنین باید نسبت به چنین مسائلی در جامعه حساس بوده و عکس العمل به جا و به موقع نشان دهند چرا که ما در اسلام تماشاچی نداریم.

سوره هود آیات ۱۱۶ و ۱۱۷:از چه رو در میان نسل های پیش از شما خیراندیشانی نبودند که مردم را از فساد در زمین نهی کنند تا گرفتار عذاب نشود؟جز اندکی از کسانی از ایشان که نجاتشان دادیم. و کسانی که ستم کردند ،در رفاه و خوشگذرانی غوطه ور شدند و اهل گناه بودند.و پروردگارت بر آن نبوده است که شهرها را در حالیکه مردم آن درستکارند به ستم هلاک کند.

آنچه در دستور کار انبیاست          جنگ با مکر و فریب اغنیاست.

عالم در جامعه باید هوشیار باشدو روحیات جامعه را دقیق رصد کرده و سپس این فهم برای او تکلیف آور می باشد.

تا زمانی که در جوامع مصلحانی وجود دارند و بیدار باشند و نهیب بزنند ،خداوند آن جامعه را هلاک نمی کند

مقام معظم رهبری۱۵/۱۱/۸۱:نشود که دید مردم را عوض کنید که مردم مصرفگرا بشوند…

نگاه مصرف زدگی نگاه خطرناکی است و باید جلوی رواج این نگاه در جامعه را گرفت چنانکه در خود آمریکا نیز پمپاژ مصرف شکست خورده و در مقابل در راستای ترویج نگاه اقتصادی اسلام باید تولید را بالا و مصرف را پایین آورد.

*میل به دنیا سبب کفر می شود.

*طلاق الدنیا مهر الجنه:مهریه بهشت طلاق دادن دنیاست.یعنی محبت دنیا را از دلمان بیرون کنیم،نه اینکه دنیا را رها کند بلکه به آن دل نبندد.پیدا کنیم که چه چیز هایی از دنیا دل ما را برده هر فردی به زعم خود

قرآن کریم می فرماید:بهشت را برای کسانی قرار داده ام که نخواهند مطرح شوند و میل به دنیا پیدا نکنند.سرای بهشت مال کسی است که نخواهد مطرح شود.فرهنگ بسیج این است که اثر باشد ولی رد پا نباشد.ابلیس هر فردی را به مقتضای شرایط خود آن فرد فریب می دهد.به عنوان مثال بعید است ابلیس فرد مؤمنی  را با شراب فریب دهد بلکه با میل مطرح شدن و … حتی در موضوعات مثبت وی را می لغزاند.

امام (ره) در تحریرالوسیله می فرمایند:اگر دیدید که مرجع تقلید ذره ای به دنیا وابستگی دارد او دیگر به درد مرجعیت نمی خورد.

و هم چنین امام (ره) می فرمودند که طلبه ها باید ذی طلبگی شان را حفظ کنند.

امام به طلبه ها:تا مشهور نشدید بروید خودتان را اصلاح کنید.

مقام معظم رهبری:دشمن از راه اشاعه فرهنگ غلط سعى مى‌کند جوانهاى ما را از مابگیرد. کارى که دشمن از لحاظ فرهنگى مى‌کند، یک «قتل عام فرهنگى» است. چه‌کسى مى‌تواند ازاین فضیلتها دفاع کند؟ آن جوان مؤمنى که دل به دنیا نبسته، دل به منافع شخصى نبسته و مىتواند بایستد و از فضیلتها دفاع کند. کسى که خودش آلوده و گرفتاراست که نمىتواند از فضیلتها دفاع کند! این جوان بااخلاص مى‌تواند دفاع کند. این جوان، از انقلاب، از اسلام، از فضایل و ارزشهاى‌اسلامى مى‌تواند دفاع کند.

*باید کسانی که دلسوزند نگذارند که معیارهای الهی در جامعه عوض شود.اگر معیار تقوا در جامعه عوض شد ،معلوم است که انسان باتقوایی مثل حسین بن علی علیه السلام،باید خونش ریخته شود.اگر زرنگی و دست و پاداری در کار دنیا و پشت هم اندازی و دروغگویی و بی ارزشی به ارزشهای اسلامی ملاک قرار گرفت،معلوم است که کسی مثل یزید باید در رأس کار قرار بگیرد.همه کار باطل این بود که معیارهای باطل را عوض کند .همه کار انقلاب ما هم این بود که در مقابل معیارهای باطل و غلط مادّی جهانی بایستد و آنها را عوض کند.

مقام معظم رهبری۲۲/۴/۷۱:ما باید بفهمیم که چه شد امام حسین را با لب تشنه به شهادت رساندند ؟من یک آیه از قرآن را در پاسخ به این سؤال مطرح مى‌کنم. قرآن جواب ما را داده است. قرآن، آن درد را به مسلمین معرفى مى‌کند. آیه ۵۹ سوره مریم می فرماید: «فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصّلاه واتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیّا» دو عامل، عامل اصلى این گمراهى و انحراف عمومى است: یکى دورشدن از ذکر خدا که مظهر آن نماز است. فراموش کردن خدا و معنویّت؛ حساب معنویّت را از زندگى جدا کردن و….

دوم «واتّبعوا الشهوات»؛ دنبال شهوترانیها رفتن؛ دنبال هوسها رفتن و در یک جمله: دنیاطلبى. به فکر جمعآورى ثروت، جمعآورىمال و التذاذ به شهوات دنیا افتادن. اینهارا اصل دانستن و آرمانها را فراموش کردن. این، درد اساسى وبزرگاست. ما هم ممکن است به این درد دچار شویم. اگر در جامعه‌اسلامى، آن حالت آرمانخواهى از بین برود یا ضعیف شود؛ هر کس به فکراین باشد که کلاهش را از معرکه در ببرد و از دیگران در دنیا عقب نیفتد؛ این‌که «دیگرى جمع کرده است، ما هم برویم جمع کنیم و خلاصه خود و مصالح خود را بر مصالح جامعه ترجیح دهیم»، معلوم است که به این درد دچار خواهیم شد.

علی (ع):اگر دنیا در چشم کسی بزرگ شود یقین بدانبد که امر دنیا را بر امر خدا مقدم می شمرد و بنده دنیا می شود.

علی(ع):حب الله و حب الدنیا در هیچ قلبی جمع نشده است.

سوره هود ایه۸۴ به بعد:اگر می بینید که دنیا در چشم شما بزرگ شده علتش این است که خدا در چشم شما کوچک شده است.

امام علی:هر کسی که فکر می کند می تواند دنیا و آخرت را با هم جمع بکند بداند که شیطان اورا فریب داده است.

علی (ع):به دنیا زاهدانه نگاه کنید(یعنی به آن میل نداشته باشید)

مدرس در مقابل تهدیدات رضاخان می گفت:خدا را شکر دو چیز در من نیست یکی ترس و یکی طمع.

۱۵۲ال عمران:اشاره به سپاهیان اسلام در جنگ احد که گروهی دنیاخواه شدند و گروهی خداخواه.

۲۹احزاب :بحث همسران رسول خدا و اینکه خدا خواهی با دنیاخواهی جمع نمی شود.

قران:چه می شود که برخی دنیاخواه می شوند؟جواب:نوع نگاه آنها تغییر کرده و ظاهر بین می شوند.

۷روم:اینها از زندگی دنیا ظاهری را می بینند و نسبت به اخرت غافل هستند.

۲۹ نجم:ای رسول خدا روی برگردان از کسانی که از خدا روی برگردانده و تمام فکر و ذکرشان شده زینت دنیا.

به دعای رهبری عزیز :

امیدواریم خداوند متعال، شما جوانهاى مؤمن و فداکار و باتقوا را محفوظ بدارد و ان‌شاءاللَّه قلب مقدّس ولىّ‌عصر ارواحنافداه از همه شما خشنود باشد. ان‌شاءاللَّه با قدرت ایمان و حضور شما، همه کید و توطئه‌هاى دشمن، خنثى شود..

والسّلام علیکم و رحمهاللَّه و برکاته.

 

مطالب مرتبط:

نباید از متهم شماره یک غفلت کرد

Comments are closed.