جلسات سخنرانی در شبهای جمعه

تشنگی و گرسنگی(ویژه ماه مبارک رمضان)

۱۳۹۲-۰۴-۱۵ در ۱۶:۳۸ توسط

جلسه پنج شنبه شب ۱۳ تیر۹۲

 

تمایل داشتم که بحث حضرت صالح را که هفته قبل از سوره شعرا دیده بودیم یکبار دیگر همان آیات را از منظر دیگر دنبال کنیم تا صبح هم نظر همین بود ولی به هر دلیلی نظرمون عوض شد و با توجه به قرار گرفتن در آستانه ماه رمضان یک مقداری از روزه گفتگو می کنیم از کتاب بیضا مرحوم کاشانی – جلد دوم و خواندن چند روایت و یک دسته بندی بسیار مهم.

 

یکی از گرفتاری ها در طول تاریخ که متوجه انسانها می باشد مقوله شکم هست.

انسانها نسبت به شکم ضعیف اند و نسبت به شهوت بسیار ضعیف تراند.

روزه کارهای زیادی می کند و یکی از این کارها، قدرتی است که انسان بر نفس اش پیدا می کند.

البته بشرطی که روزه را سنتی نگیرید و باید یک مقدار روشهایمان را تغییر دهیم تا بتوانیم روزه ای بهتر از روزه های قبل داشته باشیم.

امام صادق (علیه السلام): کسی که در هوای گرم روزه می گیرد، وقتی تشنه می شود مورد پذیرایی خدا قرار می گیرد و خدای متعال ۱۰۰۰ فرشته را مامور بر آدم می کند(از قبل می دانیم که غیر ماه مبارک ۲ فرشته موکل ما بودند) (یا از قبل شنیده ایم که اهل بیت می فرمایند هر کسی برای رضای خدا دنبال علم باشد،محل نشستنش، محل ملائکه هست) این فرشته ها صورت این آدم روزه دار تشنه را مسح می کنند از زمانی که تشنه شده تا موقع افطار. کسی که در رمضان تشنگی را کشید لیاقت اینرا پیدا می کند که مورد خطاب الهی قرار بگیرد و خدا در موقع افطار به بنده اش می گوید چقدر خوش عطر شده ای.

استاد روح : این غلطه که ما یکطوری روزه می گیریم که صد در صد تشنه و گشنه نشویم در حالی که قرار بوده تشنه و گشنه بشویم. مثلا ساعت خوابمان را طوری طراحی می کنیم که تشنه و گشنه نشویم و یا مثلا چایی را با چی بخوریم یا هندوانه کی بخوریم تا تشنه نشویم !

اینها خلاف اون حقیقت روزه گرفتن هست، چرا که روزه می خواهد کاری کند که ما درک کنیم که تشنگی و گرسنگی چیست.

روایت دیگر : جابربن عبدالله انصاری که فرزند شهید است و از محبان مکتب رسالت است، می گوید که رسول خدا به او فرمود :

اگر یک کسی در ماه رمضان، روزش را روزه باشد و قسمتی از شبش را بلند شود و شکم و شهوتش را عفیف قرار دهد و در ماه رمضان بتواند جلوی زبانش را بگیرد ، بعد رمضان، او از گناه جدا می شود.

جابر گفت با این ۵ کار صاف صاف می شویم ؟

حضرت فرمود : ولی این ۵ کار خیلی سخت است.

یکی از این ۵ کار، نگه داشتن زبان است که بنام تحلیل سیاسی، چه عدم کنترل بر زبانهایی داریم ! حتی از بزرگتر ها و آیت الله ها !

رسول خدا : روزه دار تا مادامی که یک کار نکند، در عبادت هست. تا زمانی که غیبت مسلمان نکرده باشد.

غیبت همش زبانی نیست و از این موضوع قبلا صحبت کردیم .می شود کسی غیبت با اشاره هم بکند.

از امام صادق(علیه السلام) : خدای قادر متعال روزه را بر چند هدف وضع کرد که یکی از آن هدفها این هست، که توانمندها بکشند ناتوانها چه می کشند.

غنی اهل کشیدن گشنگی نیست و چون گشنگی را درک نمی کند، درکی از فقیر ندارد و نمی تواند به او ترحم کند. غنی هر چی را بخواهد می تواند تهیه کند و خدا خواسته حداقل به مدت یک ماه غنی و فقیر شبیه هم بشوند. باید طوری باشد که غنی هم بفهمد گشنگی یعنی چه، تا بتواند حس فقیر را درک کند.اغنیا دنیا را برای خود مشابه بهشت قرار داده اند و اراده می کنند که چیزی را داشته باشند و همچون بهشت که مومن در آن به محض اراده کردن در داشتن چیزی، آنرا خواهد داشت، اغنیا نیز اینچنین شرایطی را برای خود ایجاد کرده اند!

اگر طوری سحری خوردی که تا موقع افطار اصلا درک گشنگی نمی کنی، این یعنی از روزه بهره ای نبرده ای !

آدمی با روزه گرفتن می خواهد ذره ذره از حیوانیت خارج شود. در نتیجه آنچه تقویت کننده ی حیوانیت است با هدف وضع روزه منافات دارد.

آدمها در طول سال زولبیا بامیه و خیلی از خوراکی های مخصوص رمضان را نمی خورند ولی در رمضان که قرار است درک تشنگی و گرسنگی را بکشند، همه اینها را می خورند و اینگونه روزه گرفته ایم، که حال و روزمان خوش نیست!

به طور عموم راه تسلط شیطان بر آدمها چند چیز است و یکی از آنها وقتی است که قوای جسمی انسان قوت پیدا می کند و روزه می خواهد به جان قوای جسمی بیافتد تا یک خورده او ضعیف شود.

روزه گیرها ۳ دسته اند :

۱-      عوام هستند که خدا کنه ما جز اینها نباشیم

۲-      اخص خواص هستند و یقین بدانید من و شما جز اینها نیستیم .

۳-      خواص که ما می خواهیم این باشیم.

عوام که روزه می گیرند از حلال خدا نمی خورند و به حلالهای خدا دست نمی زنند.

اخص خواص می گویند ما از غیرخدا روزه می گیریم.

ما باید تلاش کنیم از عوام محض در روزه گرفتن خارج بشوبیم.

در رساله های عملیه، اون چیزهایی که نوشته ۹ چیز، روزه را باطل می کند، در واقع کف روزه داری است. اما چیزهایی دیگر هم هست.

یک روزه حداقلی داریم که با ۱۰۰ تا دروغ هم باطل نمی شود ! ۱۰ کیلو هم غیبت بکنی، باطل نمی شود! فحش هم بدهی روزه را باطل نمی کند !

در واقع اینطور روزه ای شبیه روزه گیری یک بچه هست که چند قورت آب می خورد و میگیم کله گنجشکی می گیرد و در واقعا باباش هم بجای آب خوردن، فحش می دهد!

روزه عوام یعنی یک کاری بکند که غسل بر او واجب نشود.

ما باید در ماه رمضان از روزه عوام به سمت روزه خواص برویم.

روزه خواص یعنی نگه داشتن گوش و چشم و زبان و دست و پا و سایر جوارح.

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند : گوش هم روزه باشد. چشمت هم روزه باشد و پوست بدنت هم روزه باشد.

امام میگه روز روزه با روز غیر روزه، یکسان نباید باشد. در رمضان تمرین کن که بگو مگوهای بی خاصیت را ترک کنید.

در رمضان تصمیم بگیرید که کسی را اذیت نکنید.

امام صادق (علیه السلام) می فرماید : یکجور باش که وقتی تو را می بینند بگویند وقار روزه در این آدم هست. متانت روزه باید داشته باشد.

زیاد شنیدیم که طرف تو ماه رمضان اوقات تلخی می کند و این یعنی او روزه نگرفته و از متانت روزه داری بهره نبرده است !

۶ شرط را باید رعایت کرد برای رسیدن به روزه خواص :

۱-      چشمت را جمع کن یعنی بغیر ندیدن حرام ، چیزهایی که خدا و پیغمبر دوست ندارند ببینید، نبینید. تو خونه کسی را نگاه نکن. تو کیف دیگری سرک نکش، تو ماشین دیگری سرک نکش !

پیغمبر فرمود کذب و غیبت  و قسم دروغ خوردن و نطر به شهوت کردن روزه را خراب می کند.

استاد روح : حالا از خود سوال کنید که نظر به شهوت حلال یا حرام ؟ اینجا منظور حتی شهوت حلال هست.

اگر چشمت را تنوانی جمع کنی، نمی توانی دلت را جمع کنی.

۲-      حفظ لسان کردن . حرفهای بی خود نزن. جوک فلان نگو. زبانت را از کذب و فحش و جفا کردن جمع کن. زبانت را از خصومت کردن حفظ کن و در رمضان تلاش کن سکوت کن. یک ماه تحلیل سیاسی نکن !

سعدی میگه یکی داشت اذان می گفت و صدای خوبی هم نداشت و از او پرسید که چقدر گرفته ای تا اذان بگویی. فرد اذان گو گفت من برای رضای خدا اذان میگم و سعدی گفت: برای رضای خدا میشه اذان نگی ؟!

باور کنید که تحلیل سیاسی نکنید اینقدر کشور آرام می شود!

در زمان رسول خدا ۲ تا خانم روزه داشتند،هواهم گرم بود و تشنه و گشنه بودند و اینقدر گشنگی و تشنگی فشار آورده بود که داشتن جان می دادند و کسی را فرستادن خدمت پیغمبر که میشه یک چیزی بخوریم چون داریم می میریم!

پیغبر یک قدحی را فرستاد و گفت در این ظرف قی کنید و از یکی از اینها یک تیکه گوشت را بیرون انداخت و آنقدر قی کردند که ظرف پر شد از تکه گوشت !

این دو تا روزه داشتند از حلال خدا، ولی افطار کرده بودند با حرام خدا!

غیبت در فضای مجازی هم تحقق پیدا می کند !

آنچه در رساله ها نوشته شده کف و حداقل اسلام هست.

۳-      گوشتان را بپایید.

شنونده و گوینده در غیبت هر دو شریک اند.

گوشش را از هر حرامی باید حفظ کند و از هر چیزی که خدا دوست ندارد، باید گوشش را از آنها حفظ کند .

یک قاعده کلی : هر چیزی که گفتنش حرام هست، شنیدنش هم حرام هست.

۴-      مراقبت از دست و پا و مراقب باشد که موقه افطار با حرام خدا افطار نکند. مثال کسانیکه با حرام افطار می کنند این هست که یک قصر درست می کنند و یک شهر را خراب !

افطار با حرام می شود با لقمه حرام باشد.

خیلی خوبه آدمی ببینه موقع افطار لقمه ای دارد که بگذارد بر دهان مبارک امام زمان اش ؟!

اگر طبیب درد را نشناخت و نسخه پیچید، این پولی که بخاطر نسخه نادرست می گیرد، حرام هست.

اسلام میگه نوع حلال ها را در ماه مبارک رمضان، بکاهید و مصرفتان را کم کنید.

رسول خدا : چقدر روزه دارهایی هستند که در پایان روزه تنها بهره شان گشنگی و تشنگی هست که همین هم در بین ما کم شده است!

۵-      برای رضای خدا، یکماه رمضان به این شکم بگوئید نمی خواهم پُرَت کنم .

در نزد خدا کثیف تر و مغضوب تر از شکمی که از حلال پر شده باشد، نیست!

روزه برای شکستن دشمن خدا که همان شیطان هست، امده است.

همین طوری رفتار کردیم که قیمت کالاهای اساسی در رمضان گران می شود !

 

استادی داشتیم می گفت در نجف همه نمازها را با امام می خواندیم الا نماز مغرب و عشا در رمضان، چرا که امام مغرب و نافله و عشا را می خواند و بعد می رفت برای افطا ر !

 

روزه دار باید خوابش را هم کم کند، ولی ما کلک زدیم و از خواب برای نفهمیدن تشنگی و گرسنگی استفاده کرده ایم.

باید گشنگی و تشنگی را بخود بچشانیم.

قرآن اصرار دارد که مومنین بخوابند و بعد بلند شوند برای نافله، ولی ما می گیم نمی خوابیم و یک گل کوچیک هم می زنیم و تا سحر بیدار هستیم !

اینطوری روزه گرفتیم که حال و احوالمان اینچنین هست و بعد میگیم ماه رمضان ما رو درست نکرد!

در رمضان باید دارای صفای قلب شد و دلمان را از کینه ها پاک کنیم.

تو ماه رمضان که می خواهید وارد شوید، بگوئید هر کی در حق من بدی کرده از او گذشتم.

 

امروز اخبار گفت ۳۰ گروه رفتن برای استهلال که انشاءالله پیدایش نکنند!

پیغبر آمده بود که ما را تمیز کند تا وارد ماه مبارک شویم.

از ما می خواهند که قلبتان را صاف بکنید.

هیچ عیبی ندارد که انسان برای رضای خدا بشکند.

فلبها وقتی بشکند خیلی عزیز می شوند برخلاف سایر اشیا که وقتی می شکنند، برنده می شوند، مخصوصا دوستانی که خیلی در این ایام قلبهایشان شکسته است!

آقای محسن حکیم، پدر شهید حکیم در رمضان بچه هایش را جمع می کرد و می گفت همدیگر را ببخشید و با یک صفایی وارد ماه مبارک شوید.

۶-      خواص موقع افطار با چه حالتی باید سر سفره بنشینن؟

با حالت خوف و رجا سر سفره بنشین. یعنی نمی دانیم خدا قبول کرد یا نکرد. البته در جایی دیگر یادمان دادند که رجا را بچربانیم بر خوف.

مومنین برای رضای خدا همدیگر را عصبانی نکنیم و اگر عصبانی شدیم زود بگذریم.

Comments are closed.