آخرین اخبار

اگر در مقابل دشمن عجز و لابه کنید،منتظر پس گردنی خوردن هم باشید/ابزار دروغ و جنگ نرم/کلوخ انداز را پاداش سنگ است

۱۳۹۲-۰۸-۱۹ در ۲۰:۱۵ توسط

استاد روح در ادامه جلسات تفسیر قرآن کریم در مسجد صاحب الزمان با توجه به برگزاری هر شب جلسات در ایام محرم، پیرامون موضوع دروغ سخنرانی داشته و در شب هفتم محرم، با توجه به مسائل روز جامعه، به موضوع ابزار دروغ و کاربرد آن در جنگ نرم پرداختند که در ادامه خلاصه ای از متن این جلسه به همراه فایل صوتی آن درج شده است.

 


(فایل صوتی جلسه : شب هفتم ماه محرم-۱۳۹۲/۸/۱۹)

 

در شبهای گذشته گفته شد که بسیاری از مسلمانها دغدغه های شرع مقدس را لحاظ نمی کنن در اسلام دروغ منفور هست و البته گفته شد قوانینی که اسلام جعل می کند، تک ساحتی نیستند و استثنائاتی برای آن بیان می شود.

متاسفانه برخی این استثناها را به قاعده تبدیل می کنند و برخی نیز این استثناها را قبول نمی کنند.

در خصوص ربا هم در قبال کفار استثناهایی داریم. چند سال پیش در جریان طلبی از غربی ها، آنها اصل پول را به ما دادند و می گفتند چون شما مسلمان هستید، بقول بازاری ها فرع پول را نمی دهیم! ما هم به آنها گفتیم باید فرع را هم بدهید و این دریافت پول ار کفار بر مومن حلال هست و عیبی هم ندارد از شما کفار ربا بگیریم.

شارع در خصوص استثناهای دروغ  ۳ نسخه داد :

۱-  راست برخی جاها ممنوع هست

۲- نسخه دوم و دادن مجوزاتی برای دروغ گفتن هست.

۳- نسخه سوم بحث توریه هست که در واقع شارع می خواهد ما به دروغ گفتن عادت نباید بکنیم.

شب گذشته یک مصداق مجوز دروغ گفتن را صحبت کردیم و آن اصلاح بین دو نفر یا دو گروه از جامعه بود.

مصداق دیگر اجازه استفاده از دروغ، در جنگ هست.

این عین نفهمی دین هست که در مقابل دشمنی که می گوید همه گزینه ها روی میز هست، بخواهیم با راستی و صداقت رفتار کنیم. اینجا دیگر جای صدق نیست و مجوز کذب داری و جایی که مجوز کذب داری به طریق برتر، مجوز توریه هم دارید.

متاسفانه ما توریه را در غیرجای آن استفاده می کنیم در حالی که این ابزار برای همین استفاده ها در قبال دشمنان می باشد.

کفار شنیده بودن که مسلمانها یک خط قرمزهایی برای خودشان دارند. سوره بقره آیه ۱۹۴ را ببینید:

الشَّهْرُ الْحَرامُ بِالشَّهْرِ الْحَرامِ وَ الْحُرُماتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعْتَدى‏ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقین‏

ماه های حرام را اسلام حرام نکرده بود و قبل اسلام هم برای این ماه ها، احترام قائل شده بودند و حضرت رسول هم آمده بودند جلوی جنگ و خونریزی را بگیرند. کفار دیدند اینها ۴ ماه را حرام اعلام کرده و رسول خدا هم آنرا تائید کرد و در واقع ماههای حرام جزء احکام امضایی اسلام هست.

پس ۴ ماه مثل همین ماه محرم از ماهای حرام بود. کفار شنیده بودند که مسلمانها در ۴ ماه نبایند بجنگند و همچنین شنیده بودند که یک مکان حرام برای جنگیدن هم هست و آن مسجد الحرام است. مسجد الحرام هم خیلی مهم هست.

کفار تصمیم گرفتن در مسجد الحرام و در ماه حرام، به مسلمانها ضربه بزنند و در این زمینه مطالعات اسلام شناسی کفار دقیق بود و از این جهت این آیه نازل گشت.

این آیه به مسلمانها میگوید هوشیار باشید که اگر محرمات را زیرپا گرفتند، حق انتقام و دفاع دارید و قرآن میزان آنرا مشخص کرده و گفته تا هرجا که  دشمن جلو رفت، شما هم می توانی دنبالش بروی.

متاسفانه خیلی ها از تفسیر این آیات، از جنگ تنها مفهوم سخت آنرا فهمیدند ولی این فقط مربوط به جنگ سخت نیست. شما هیچ دلیلی در آیه نمی بینید که بگویید این آیه فقط اختصاص به جنگ سخت دارد.

وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّه فقط برای جنگ سخت نیست و امروز با نیاز به باز شدن این آیات و تفسیر درست داشتن از آنها داریم.

برگردیم به ادامه آیه سوره بقره:

فَمَنِ اعْتَدى‏ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَیْکُمْ

اگر دشمن پایش را از گلیمش دراز کرد شما حق داری به اندازه ای که او حریم شکنی کرد، جلو بروید و دستتان باز است.

دنباله آیه میگه وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقین‏ و در این میدان مراقب باش زیاده روی نکنی و اگر گفتیم کلاه بیار، نروی سر بیاری.

اینجا رعایت تقوای الهی به معنای نزدن در حالی که دشمن حمله می کند، نیست بلکه تقوا یعنی مقابله به مثل کردن. اگر نزنی او بدتر می زند. گفت اشک کباب موجب بیداد آتش است.

هرچه شما عجز و لابه کنید و مثلا ۲۰ درصد غنی سازی را محدود کنید و یا نطنز را فلان کنید، بعد باید منتظر تیپا خوردن هم باشید. اینطور بروید، عجز و بدبختی شما را به دنبالش خواهد داشت.

در مقابل گردنکشی اگر تواضع کنی، ذلیل خواهی شد.

وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقین یعنی خدا شما را رها نمی کند و خودش از دینش دفاع می کند.

برگردیم.

حالا یک سوال : فَمَنِ اعْتَدى‏ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَیْکُمْ

از این قسمت آیه، اولین چیزی که بیاد ما می آید جنگ سخت هست ولی امروز اگر بخواهیم آنرا در قالب جنگ سخت ببینیم، آیا درگیر جنگ سخت هستیم و اینطور دیدن آیه، امروز بدردمان نمی خورد.

دنیای غرب در جنگ سخت در مقابل مسلمانها کاری از دستش بر نمی آید و کارنامه برنده ای نداشته است ولی در جنگ نرم پیروزی داشته است.

هشت قرن آندلس در دست مسلمانها بود و کاری از دست آنها بر نیامد و تمدنی در آندلس مسلمانها درست کرده بودند. شخصیتهای درجه یک دنیای اسلام از آندلس درآمدند مثل ابن رشد(فیلسوف بزرگ اسلامی)، ابن بطوبه، ابن عربی (پدر عرفان اسلامی) و غیره که همه اینها مال همین منطقه هستند.

در پرورش تمدن استحضار دارید که تمدن یک شبه کلیک نمی خورد و گاه ۳۰۰ سال طول میکشد تا تمدنی پس از بسته شدن نطفه، به ثمر برسد.

یک تمدن بزرگی با کمک برخی سرداران مسلمان که خیانت کردند و اسم نحسشان هم در تاریخ آمده، در هم شکسته شد. یکی از این سردارها، علی بن براخ آمد وسط و نامه نوشت به برخی از سران مسیحیت و گفت شما با جهاد نمی توانید بر مسلمانها پیروز بشوید و به اینها پیشنهاد داد و گفت با این مسلمانها وارد گفتگو بشوید و یکی از تعهداتی که از آنها میگیرید این باشد که تجارت آزاد باشد.

اینها عقلشان نکشید که تجارت آزاد هست، تجارت چه چیزی آزاد هست و بعد دیدیم که به وفور شراب وارد جامعه مسلمانها شد.

بعد مسلمانها آمدند اعتراض کنند و آنها گفتند شما پیمان نامه بسته اید!

بعد دیدیم در پیمان نامه شان نوشتن که ما گروه تبلیغی می فرستیم و شما هم مبلغ بفرست و مبلغین مسلمان گفتن حیف نیست که ما کشور اسلامی را رها کنیم و برویم کشور کفر و آنها هم همین را می خواستند. مسیحی ها مبلغانشان را فرستادند و شروع کردن به تبلیغ برای معلمان و دانشجویان آن عصر و زمان.

آنها آرام آرام روی ذهنیتها کار کردند و مسلمانی که شراب نمی خورد، می گفتند این ادم متعصب و عقب مانده است. ذره ذره تا کار بجایی رسید که این مسلمان دیگر توان مقابله کردن نداشت.

در اذهان شروع به شبهه افکنی کردند و ارزشها در میان حاکمان مسلمان از بین رفت و ذره ذره کار بجایی رسید که آندلس سقوط کرد. وقتی اینها وارد شهر آندلس شدن ۱۰۰۰ مسلمان را کشتند و بعد برای تحقیر مسلمانها، جلوی چشم پدر و داماد به نوامیس آنها تجاوز می کردند.

این نمونه ای از جنگ نرم است.

 

اگر در جنگ سخت اجازه می دهد که او هواپیمای بدون سرنشین داشته باشد، من هم باید داشته باشم در جنگ نرم هم باید همینطور باشد.

نص آیه به ما میگوید در جنگ دستت باز هست و حال اگر خواستیم وارد جنگ نرم بشویم، باید ببینیم طرف مقابل از چه ابزاری استفاده می کند و می بینیم یکی از ابزارها که مثل نقل و نبات استفاده می شود، دروغ است.

او دروغ می گوید و استعداد آدمها در پذیرش دروغ بالاست. متاسفانه عموم مردم، طرف صلاح را زود باور نیستند و چیزهای پرت و پلا را زودتر باور می کنند در حالی که اسلام  ما را اینطور تربیت کرده بود که حرف ها را اینطور باور نکن و اگر کسی خبری آورد باید تحقیق کنی و باید شاهد باشد.

در جنگ نرم یکی از ابزارهایی که دشمن استفاده می کند، استفاده از تبلیغات هست. در جنگ نرم دشمن از هنر استفاده می کند. آنها مدام از کاریکاتور استفاده می کنند و ای کاش من بلد بودم کاریکاتور بکشم. چرا کاریکاتور اشتون را نکشیم. (اگر عکسش را بکشیم، خودش کاریکاتور است). هنر فقط عکس و سینما نیست. دشمن از انیمیشن هم دارد استفاده می کند و شما در زمینه انیمیشن هم باید ورود پیدا کنید.

اسلام میگوید اگر بدعتها آشکار شد، عالِم باید علم خودش را عرضه کند و در مقابل ظهور بدعت، باید پاسخ بیابد. نمی شود او حرفش را در دانشگاه بزند و ما جواب او را در زیرزمین خانه مان بدهیم و اگر عالِمی علم خودش را آشکار نکند، او مورد لعنت است.

آیا همیشه دشمن باید برای ما جوک درست کند؟! ما صدها میدان برایمان باز است و آیه قرآن می گوید اگر او تعدی کرد، شما هم باید در مقابلش بایستی و حتی می گوید تو باید از او بالاتر بروی وقتی آیه میگه وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّه یعنی باید طوری در مقابل او بایستی که او دیگر جرأت نکند به مصاف شما بیاید.

با حساب این آیه کریمه، ما حتی یک مسجد و مدرسه و جلسه مذهبی را حق نداریم از دست بدهیم و آیه کریمه گفت هر چه در توان داری بردار و عجیب تر ادامه دنباله آیه است که می گوید پول خرج کن  وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‏ءٍ فی‏ سَبیلِ اللَّه‏

در مسیر جنگ نرم اگر بخواهیم حرکت کنیم، باید حمله کنیم و بما می گویند بهترین دفاع، حمله هست. ای کاش در بین ما گروه هایی تشکیل می شد و غرب شناسی می کردند و به آنها حمله می کردند. اوباما دو روز پیش کثیف ترین حرفها را به ما برگرداند، آیا کسی به آن جواب داد؟ سخنگو دولت جواب داد؟ وزارت خارجه جواب داد ؟!! کلوخ انداز را پاداش سنگ هست.

چند روز پیش رادیو می گفت که یک تیم ورزشی قرار است برود جای دیگری و فلان نهاد بین المللی موافقت کرده که آرم یوزپلنگ ایرانی داشته باشد! چقدر این ها نادان هستند! آیا نمی شد آرم هسته ای یا شهدای هسته ای خودمان را بیاندازند؟!

اسلام به ما گفت الحربه خدعه و جنگ، میدان نیرنگ هست. این روزها روضه قاسم بن الحسن(ع) را شنیده ایم. همین قاسم در مقابل فردی که آمد به مصاف او و دید طرف ده برابر زور او را دارد و قاسم به او گفت تنگ اسبت را بسته ای و طرف به محض اینکه سرش را خم کرد، قاسم بن الحسن(ع) او را دو شقه کرد.

شب عاشورا که امام حسین(ع) وقت گرفته بود، علاوه بر نماز و دعا خواندن، خیمه ها را چفت چفت کرد تا دشمن فردا نتواند مانور بدهد و پشت خیمه ها را خندق کند و اینها همه کارهای جنگی هست که سید الشهدا انجام داد.

اگر جنگ نرم به ده ها دلیل سخت تر از جنگ سخت هست، نباید پیدا کنیم که در چه میدانهایی باید وارد شویم؟! متاسفانه می بینیم که برخی مساجد به بهانه نداشتن امام جماعت، بسته هست. امام جماعت بتراشید. امام امت می گفت مساجد سنگر هستند و سنگر در لحظه جنگ باید بهترین استفاده بشود و شما درست در سخترین شرایط جنگ نرم هستید و آیا از مساجدمان بهترین استفاده ها را می کنیم؟!

سنگر تا مادامی که جنگ هست، سنگر هست نه برای یک زمان خاص! آیا ما داریم در مقابل حریف، بهترین استفاده را می کنیم؟! اسلام عزیز گفت این امکانات را داری و تازه این امکانات انفرادی شما هست و اگر این امکاناتتان جمع بشود، شما خیلی موفق تر هستید. خدا امام را رحمت کند که می گفت :

(این گرگها را مى‏گویند که وقتى که شب هم مى‏خواهند بخوابند دور هم، همه رویشان را به هم مى‏کنند از خوف اینکه اگر یکى‏شان غفلت کند باقیشان او را مى‏خورد. حالا اینطورى است که شما خیال نکنید که امریکا اگر بخواهد یک کارى بکند، امریکا مقابلش یک گرگ دیگرى ایستاده، درست دارد نگاهش مى‏کند! آن هم همین‏طور مقابلش یک گرگ دیگرى ایستاده مقابلش «اللَّهُمَّ اشْغَلِ الظّالِمینَ بِالظّالِمین» مسائل اینطور نیست که به گوش ما مى‏خوانند که‏اى اگر امریکا چه بشود، چه.)

اتحادیه اروپا گرگ است. آمریکا گرگ است و اینها با هم مشکلات دارند. آی مسلمانهای دنیا چرا کنار یکدیگر قرار نمی گیرید؟! خدا نگه دار سید حسن نصرالله باشد و ایشان در جنگ ۳۳ روزه به برخی از این کشورهای عربی پیغام فرستاد که ما را به خیر شما امید نیست، شر نرسانید. همین کاریکاتوری که چند روز پیش کشیده شد در خصوص سید حسن نصرالله، دیدید که نحوسی ها (صعودیها) پشت سر آن هستند.

برگردیم به ادامه بحث دروغ. توریه باید در جایی باشد که نفع آن به مسلمانها بازگشت کند.

در دنیای امروز آنها شخصیت پردازی می کنند مثلا یک فوتبالیست را شخصیتش می کنند. حالا چقدر در بین ما در خصوص قاسم و علی اکبر و زینب کبری شخصیت پردازی شده است؟ برادران امر به معروف باید هنرمندانه طراحی شود و باید بهترین جامعه شناسان و روان شناسان اجتماعی را کنار هم بیاوریم تا الگو طراحی کنند.

صدیقه اطهر با اینکه هیچ ابزاری نداشت، گفت با مجهول  گذاشتن قبرم، رد پامی گذارم.

گمان مبر که من آرام و رام می میرم

من آتشم که عدو را به کام می گیرم

اگر بخواهید با جنگ نرم برخورد کنید، اولین کار این هست که آنرا به رسمیت بشناسید و انکار کردن آن غلط است. کار بعدی این هست که باید در جنگ نرم، روشنگری کنیم. متاسفانه اینقدر کوتاهی کردیم که جوان ما وقتی از جنایات آمریکا می گوییم، آنها را نمی داند. جوان شهر شهید هاشمی نژاد، هاشمی نژاد را نمی شناسد. وقتی شما روی الگوها و معیارها کار نکنید، دیگری پیشی خواهد گرفت و دشمن از کوچکترین روزنه ها سوء استفاده می کند. حضرت امیری که می گفت این عمار؛ عمار یکی از کارهایش روشنگری بود. عمار پیرمردی بود اما روشنگری می کرد.

در میدان روشنگری رهبری عزیز انقلاب به اساتید دانشگاه یک رتبه و به دانشجوها یک رتبه دادند و این اختصاص به دانشگاه ندارد و در جمع اساتید دانشگاه و حوزه گفتند شما فرماندهان جبهه جنگ نرم هستید و به دانشجویان که طلبه ها را هم در بر می گیرد گفتند شما افسران جنگ نرم هستید.

فرماندهان و افسران جوان باید بیدار باشند و خدا نیاورد که فرماندهان از فرماندهی غفلت کنند و یا خدا نکند که مثل علی بن براخ با دشمن بسازند.

سومین کار تقویت دشمن شناسی است. زینب کبری وقتی به شام رسید سعی کرد دشمن را به سایرین بشناساند و گفت شماها دو روز پیش در مقابل اسلام قد علم کرده بودید و مقابل پیامبر اسلام ایستادید و بعد پیامبر شما را امان داد و شما از آن اقوام هستید. انسان باید راه ها و ابزار خوب و راه ها و ابزار بد را بشناسد.

چهارمین در جنگ نرم باید رفع آسیب بشود. امروز یکی از آسیبهای جدی، نارضایتی مردم هست و این خیلی خطرناک هست و حتما باید در این زمان اصلاح سیستم اداری و اجرایی کشور اتفاق بیافتد و کاری کنیم وقتی ارباب رجوع مراجعه می کند، احساس رضایت کند. اگر نمی توانید کل سیستم اداری کشور را اصلاح کنیم، هرکدامتان هرجا هستیم، آنجا را اصلاح کنیم.

رهبری انقلاب گفتن هرکجا که هستید، آنجا را مرکز عالم تصور کنید. در روزگاری که آشغال را بازیافت می کنند، ایا توجه به نیروی انسانیمان داریم؟!

پنجمین کار استفاده تمام عیار از هنر است.  پیامبر عزیز اسلام می داند که ۴ روز دیگر حسان بن ثابت مقابل علی می ایستد، ولی غدیر پیش آمد و حسان از شاعران بزرگ عصر خودش هست و اولین شاعری که غدیر را به شعر درآورده است و پیامبر یک تعریف زیبایی از او کرد و گفت همیشه مورد تائید روح القدس باشید تا زمانی که در خط اهل بیت حرکت می کنید.

می شود از شاعر استفاده کرد. می شود از کسی که صدای خوب دارد استفاده کرد. در همین شهر خودمان، مامون عباسی(لعنت خدا بر او باد) همه امکانات در دستش بود و حضرت رضا فقط یک شاعر پیدا کرد و رو کرد به دعبل و گفت بخوان. در فیلم حضرت رضا دیدید که او می خواند و حضرت رضا در آن جلسه نشست و بعد دو بیت هم به شعر او اضافه کرد و او را احترام کرد و حضرت خواستن با این کار شعر را نگه دارند.

هنر یکی از قویترین ابزارها هست و امروز مبارزه بدون هنر مثل جنگیدن است که پرچم نداشته باشی.

ششمین مورد، تقویت باورها و ترویج هنرمندانه ارزشهاست. ارزشها را با ترس نیاورید جلو که اگر ارزشها را با ترس بیاورید جلو، نتیجه عکس ببار می اورد. در تقویت باورها از کله پوکها استفاده نکنید. یکی از کشفیات شهید مطهری، همین آقای قراتی بود.

آقای قرائتی میگوید انقلاب شد، رفتم پیش آقای مطهری و گفتم چه کنم و آقای مطهری گفت آدمی به خوش ذوقی تو خوب است برود صدا و سیما. باورها را تقویت کردن کار هرکسی نیست.

هفتمین کاری که می توان کرد این است که  فعالیتهای فرهنگی و کارهای فرهنگی را هدفمند و جهت دار کنیم. کار فرهنگی باید مشخص کند که ما را قرار است به چه چیزی برساند.

هشتمین مورد، بهره گیری از ابزارها و روشهای دشمن است. ما باید وسایل و روشهایی که دشمن دارد، داشته باشیم و اعمال کنیم.

حفظ وحدت ملی هم نهمین مورد است.  ا هم اوقات تلخی می کنیم ولی باید وحدت ملیمان را نگه داریم. دشمن مایل است که ما خودمان را بزنیم و البته ما به سمت زدن نمی رویم و همیدگر را نقد می کنیم.

خدا به آبروی امام زمان ما را آشنا به شریعت مقدس بگرداند.

Comments are closed.