جلسات سخنرانی در شبهای جمعه

چرا احکام جزایی اسلام خشن است؟ (جلسه اول) / جلسه سخنرانی در ۸ خرداد ۹۳

۱۳۹۳-۰۳-۳۰ در ۱۴:۳۲ توسط

فایل صوتی جلسه مورخ ۸خرداد ۱۳۹۳ در مسجد صاحب الزمان مشهد با سخنرانی استاد روح

(اشکالات متن زیر از نظر املایی و ویرایشی بزودی اصلاح خواهد شد و جهت سرعت در انتشار فایل سخنرانی درج گردیده است)

عده ای با همین آیه سوره مائده که صحبت کردیم گمراه می شود و عده ای هدایت می شوند و آیه ۲۶ سوره بقره گفت فاسقین هستند که گمراه می شوند و ۳ علامت فاسقین را اینجا بیان کرد.

علامت اول : پیمان محکم الهی را نقض می کند و از این حرف زدیم

۲- فاسقین ارتباطات الهی مثل ارتباط با پیامبر و امام جامعه اسلامی را قطع می کنند و یک از آنها هم قطه رحم است.

۳- کسانیکه در زمین افساد می کنند، فاسق هستند.

در بحث فساد فی الارض مصادیق زیادی هست.

سوره مائده آیه ۳۳ و ۳۴ را بعنوان یک مثال ذکر کردیم و گفتیم یک گروه از مفسدین فی الارض کسانی هستند که بعنوان محارب با خدا و رسول می باشد.

از ۴ جزا برای محارب در جلسه قبل صحبت کردیم.

۱-      به بدترین شکلی باید کشته شود

۲-      به صلیب کشیده شود

۳-      قطع دست و پا بصورت وارونه

۴-      نفی بلد بشود از آنجایی که در آن افساد کرده اند.

محارب کسی است که از جامعه اسلامی سلب امنیت کند.

سوال مهم:

چرا احکام جزایی اسلام یا در خصوص محارب یا بطور کلی اینقدر سخت و خشن می باشد؟

بما می گویند این دین دین رحمت است و حالا فردی محارب بود، چرا باید با او اینقدر سخت برخورد شود؟

در خصوص برخی جرایم دیگر هم هست که بعد از اثبات چنین جرمی، قانون اسلام می گوید انسانهای پاک باید آن فرد مرتکب چنین جرمی را سنگسار کنند و باز همین سوال مطرح است که چرا اینقدر دستور سخت؟

مواردی دیگر هم هست که اسلام می گوید در قبال فلان گناه، فرد را باید آتش زد.

اینها موارد بزرگ و گنده است و سلسله گناهانی دیگر هم هست که شارع مقدس می گوید او را حد بزن و اگر تعداد شلاق را شارع مشخص کرده باشد می شود حد مثل حد شرب خمر که در ماه رمضان و غیر رمضان تفاوت دارد و اگر اسلام آمد و دست قاضی را باز گذاشت، به آن می گوییم تعزیرات.

عده ای با دیدن احکام جزایی و دیات می گویند این احکام جزایی دین، خشن است!

پس در خصوص همه مباحث دین، مساله خشونت مطرح نیست بلکه در خصوص احکام جزایی مطرح است.

غربی ها در این بحثها خیلی ژستهای عجیب و غریب می گیرند و غربی ها به انواع کثافت ها و آلودگی ها آغشته است و متاسفانه ما در نقد غرب کم گذاشتیم و وقتی می گوییم در نقدشان کم گذاشتیم یعنی هم در خوبیهایشان و هم در بدیهایشان.

ما در نقد غرب کمتر کار کردیم.

در غرب انواع آلودگی های جنسی مطرح است و اونها همانطور که حقوق بشر را تعریف می کنند، می گویند ما روابط جنسی و ازادی را هم ما تعریف می کنیم و می گوییم چی درست هست و چی درست نیست .

غربی ها مثلا در بحث تنبیه هر نوع تنبیه را بر می دارد در حالی که ما به آنها می گوییم تنبیه مساوی با کتک زدن با کابل و غیره نیست.

پس آنها که به احکام جزایی اشکال می کنند فقط نمی گویند که سنگسار بد است بلکه شلاق زدن و تنبیه کردن را بد می دانند و آنرا رد می کنند.

ما از دینی سخن می گوییم که فرد مسلمانی که می خواهد شیر بدوشد، باید ناخنهایش را بگیرد تا حیوان خدا آسیب نبیند.

یا شما دستورهای امیرمومنان در خصوص شتر و نحوه نگهداری از آنرا شنیده اید.

برگردیم به بحث.

کسانیکه مخالف احکام جزایی اسلام هستند می گویند مجرم بیمار است و باید درمانش کرد از آن راهی که ما می گوییم!

پس مجرم را بجای عنوان جرم، عنوان بیماری روی آن قرار دادند البته گاهی واقعا فردی بیمار روانی است که از بحث ما خارج است.

به سوال مهمی که مطرح کردیم به چند طریق جواب داده می شود:

بزرگانی مثل شهید دستغیب در جلد دوم صفحه ۱۶۸ اینگونه دفاع کردند:

می گویند برخی از اشخاص بجایی اینکه دلشان بحال گوسفند بسوزد، دلشان بحال گرگ می سوزد !

ترحم بر پلنگ تیزدندان ستم باشد بر گوسفندان

 

این یک جواب هست و چقدر درست یا غلط است، کاری نداریم.

پس جواب اول این هست که میگه طرف مجرم را نگاه نکن و چقدر دل را سیر می کند، کاری نداریم.

اما جواب دوم که دقیق تر هست و باید حوصله برخجر داد.

 

ما باید ببینیم که خدا چرا انبیا را فرستاده است؟

نکته مهم اینجاست.

قرآن کریم می گوید انبیا چند کار بزرگ دارند و یکی از کارهای بزرگ انبیا تزکیه و تطهیر و پاک کردن می باشد.

انبیا می خواهند فرد و جامعه را پاک قرار دهند و یک چیزهایی را آلوده معرفی می کنند و بعد می گویند راه پاک شدنش هم این هست.

در غرب می گوید فرد ارتباط گرفته با همسرش برود دوش بگیرد و اسلام می گوید مرد پس از ارتباط با همسرش ، باید برورد غسل بکند چون تا غسل نکند، ارتباط این فرد مومن با خدا و مسجد قطع می شود و در واقع ناپاک شده و باید با غسل به سمت پاک شدن برود.

اسلام می گوید برای پاک شدن اگر آب هست، غسل کن و اگر آب نیست، خدای آب، خدای خاک هم هست و می گوید برای پاک شدن تیمم کن.

پس شریعت مقدس می گوید برای این ناپاکی، راه پاک شدن اینی می باشد که گفتیم.

پس آیات متعددی در قرآن این را بما نشان می دهد که انبیا آمدند برای پاک کردن جامعه فلذا افساد خلاف اصلاح است و شریعت می گوید در مقابل افساد، هم باید فرد را پاک کرد و هم جامعه را.

چند آیه قرآن:

–          به موسی گفتن برو سمت فرعون زیرا فرعون سرکش شده و طغیان کرده و این یعنی ناپاک شده است.

سوره مبارکه نازعات آیه ۱۷،۱۸ و ۱۹

به موسی می گویند که به فرعون بگو، آیا دلت می خواهد پاک شوی؟

هل لک الی ان تزکی؟

–          سوره بقره آیه ۱۲۹:

ابراهیم دعا کرد که خدایا یک طبیبی را پیش این قوم بفرست که چند کار را انجام دهد؛

آیات تو را برای اینها بخواند و چیزهایی را به آنها یاد بدهد و به آنها حکمت یاد بدهد و در انتها می گوید اینها را پاک کند.

وجود رسول خدا آمده است برای چاک کردن ما.

–          گاهی جان ما ناچاک است.گاهی جسم ما ناچاک است و گاهی مال ما ناچاک است.

قرآن می گوید ای رسول از مال اینها صدقه بگیر نا مال آنها پاک شود.

خذ من اموالهم صدقه تطهرهم

کسانی از نیشابور خدمت امام کاظم زیاد پول فرستادند و امام کاظم هیچکدام را قبول نکردند و تنها پول یک خانم را پذیرفتند.

–          قرآن می گوید کسانیکه چشمشان نامحرم می بیند، پاک نیست

سوره نور آیه ۳۰ :

به انسانهای با ایمان بگو چشمانشان را فرو بچینند و دامنشان را پاک نگه دارند زیرا این باعث پاک ماندنشان ی شود و در واقع راه پاک کردن جسم این هست که خودت را حفظ کن.

چنین چیزی در فرهنگ غرب معنا ندارد.

در غرب این چیزها معنا ندارد و می بینید که رئیس جمهور قلدر یک کشوری دزدکی وارد آن کشور می شود و با نظامی های آنها ملاقات می کند و حتی ردیس جمهور کشوری را که به آن وارد شده، به حضور نمی چذیرد و اینها اینچنین قلدرهایی هستند و ای کاش از این بی عدالتی ها حرف می زدیم!

برگردیم به بحث.

–          سوره بقره آیه ۲۳۲

اسلام میگه به سمت طلاق نرو ولی اگر نشد که به زندگی ادامه بدهید، از هم جدا شوید.

این ایه میگوید اگر زن و شوهر از هم جدا شدن و بعد از مدتی تصمیم به رجوع به هم گرفتن، خدا می گوید مانع نشوید و خدا می گید هر کی به خدا (مبدا) و معاد اعتقاد دارد، جاهلیت بخرج ندهد و این دستور جامعه شما را پاک نگه می دارد.

–          اسلام می گوید اگر رفتی درب منزل کسی، باید در ب بزنی و اگر درب را زدی، صاحب خانه گفت، نمی شود، برگردد.

و ان قیل لکم ارجعوا فارجعوا

خدا می گوید عمل به این قانون، شما را پاک نگه می دارد.

 

تا اینجا گفتیم یکی از وظایف انبیا ، تطهیر و پاک کردن جامعه است.

تطهیر راه های متعددی دارد و یکی از این راه ها، توبه هست.

اهل بیت فرمودند، کسی که از گناه توبه می کند، مثل کسی هست که اصلا گناه مرتکب نشده است.

یک راه پاکی هم اجرای حدود و تعزیرات است.

یکی از راه های پاک شدن هم شلاق خوردن هست.

Comments are closed.