اخبار روز

بایسته های فعالیت تبلیغی در خارج از کشور

۱۳۹۳-۱۰-۲۰ در ۱۴:۱۵ توسط

بایسته های فعالیت تبلیغی در خارج از کشور

 

معاون بین الملل حوزه های علمیه کشور با اشاره به ظرفیت بالای تبلیغ در خارج از کشور، فعالیت‌های صورت گرفته را ناکافی دانست و تربیت مبلغین بین‌المللی و اعزام آنها را امری بسیار ضروری خواند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، در نشست «رسالت بین‌المللی حوزویان»، در مدیریت حوزه علمیه استان یزد، با اشاره به جهانی بودن و جاودانگی اسلام، آن را دارای سه شاخصه “جهانی بودن”، “جهانی شدن” و “جهانی سازی” دانست.

وی افزود: جهانی بودن اسلام یعنی خداوند به گونه‌ای قوانین بشریت را تدوین نموده که تمامی نیازهای بشریت را لحاظ کرده است که آیات زیادی نیز برای آن وجود دارد مانند « وَما اَرْسَلْناکَ اِلّا رَحْمَهً لِلعالَمینَ(انبیاء/۱۰۷)»، « قُلْ یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمیعاً (اعراف/۱۵۸)».

معاون بین الملل حوزه های علمیه ادامه داد: در مورد جهانی شدن اسلام و این که دنیا را خواهد گرفت خداوند در قرآن با آیه « وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ (القصص/۵)» به این مهم اشاره دارد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی به شاخصه “جهانی سازی اسلام نیز اشاره کرد و ابراز داشت: باید اقداماتی در راستای جهانی سازی دین مبین اسلام صورت ‌پذیرد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای تبلیغ در خارج از کشور، فعالیت‌های صورت گرفته را ناکافی دانست و تربیت مبلغین بین‌المللی و اعزام آنها را امری بسیار ضروری عنوان کرد.

معاون بین الملل حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: روحانیت شیعه دو مخاطب دارد: مخاطب ایرانی و مخاطب جهانی که متاسفانه به مخاطب جهانی توجه مناسبی صورت نگرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی یکی از عوامل کم توجهی به مخاطب جهانی را ناامیدی از پذیرش حضور مبلغ دینی در کشورهای خارجی دانست و اظهار داشت: درگذشته تفکر ما این بود که دو مانع در کشورهای دنیا وجود دارد که مایل به انجام فعالیت‌های تبلیغی ما در دنیا نیستند؛ مانع اول دولت‌ها و مانع دوم علما و ارباب مذاهب بودند که هرگز به راحتی این اجازه را به یک روحانی شیعه نمی‌دهند که  در کشور آنها تبلیغ دین اسلام کند.

وی افزود: این تحلیل اشتباه از عوامل عمده‌ای بود که تبلیغ‌های خارج از کشور را مورد تأثیر قرار داد و پس از مدتی متوجه شدیم هیچ کدام از موانع ذکر شده، مانعیت جدی نداشتند و واقعیت چیزی جز این بود.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه ادامه داد: در برخوردها و مشاهداتی که در امر تبلیغ دین در خارج از کشور داشتم به موارد بسیاری برخوردم که هم مسئولین مملکتی و هم علمای دینی آن کشورها به نحوی از فعالیت‌های تبلیغی ما در آن کشورها حمایت می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی در پایان با اشاره به توانمندی‌های لازم در این زمینه که باید به طلاب انتقال داده شود، افزود: آشنایی با زبان‌های خارجی، آشنایی با ادیان و مذاهب، تقویت دانش قرآنی، جامعیت علمی، تعامل مناسب با پیروان ادیان، مهارت‌های تبلیغی، تقویت نویسندگی، مهارت‌های سایبری و … از مهم‌ترین ملزوماتی است که یک مبلغ دینی برای موفقیت در فعالیت‌های تبلیغی در خارج از کشور به آنها نیاز دارد.

Comments are closed.